Jak przygotować prezentację multimedialną do szkoły?

      Możliwość komentowania Jak przygotować prezentację multimedialną do szkoły? została wyłączona

Czasem otrzymasz w szkole zadanie – „przygotuj prezentację na temat…”
Jak to zrobić łatwo i efektownie? Czy wiesz, że większość prezentacji (także nauczycielskich) zawiera błędy?

1. Upewnij się, że rozumiesz temat
Na przykład: „Zjednoczenie Niemiec” było w XIX wieku i w XX wieku. Jesteś pewien, o które chodziło nauczycielowi, gdy wyznaczał Ci temat prezentacji?

2. Ułóż tytuł prezentacji w formie pytania
Na przykład: „Czym był renesans?” i „Kim byli ludzie renesansu?” to dwa różne pytania, choć oba są dobrym pomysłem na prezentację „Renesans” i w obu znajdą się podobne informacje. Będą jednak inaczej uporządkowane i na co innego położysz nacisk.

3. Uporządkuj prezentację.
Napisz plan w formie punktów i podpunktów. Na przykład, odpowiedź na pytanie „Czym był renesans?” może składać się z trzech głównych części: „Filozofia”, „Literatura” i „Sztuka”. Mówiąc o literaturze czy sztuce nie musisz wymieniać wszystkich dzieł (to nawet niemożliwe), ale te najbardziej charakterystyczne.

4. Jeden podpunkt = jeden slajd = jeden obraz rozciągnięty na cały ekran

Na przykład:
Jeśli mówisz o bitwie pod Grunwaldem, pokaż obraz Jana Matejki lub plan bitwy.
Jeśli mówisz o stylu romańskim i gotyckim, pokaż zdjęcia budowli i charakterystyczne elementy.
Jeśli prezentujesz postać Jadwigi Andegaweńskiej, pokaż jej portret albo zdjęcie przedmiotu związanego z tą postacią.

UWAGA! Znajdź legalne zdjęcia dobrej jakości (np. Wikimedia Commons). Nie ściągaj miniaturek z Google, bo będą rozmyte.

Sprawdź, jak wygląda zdjęcie rozciągnięte na cały ekran. Jeśli jest niewyraźne, widać piksele itp. – znajdź inną ilustrację (lub tę samą w dobrej rozdzielczości), bo ta jest niewłaściwa.

5. Jak najmniej tekstu na slajdach (a najlepiej wcale).
Nie czytaj tekstu ze slajdów, ani nie każ tego robić słuchaczom. To błąd! Slajdy mają ILUSTROWAĆ to, o czym mówisz, a nie służyć jako książka do czytania.

W jakich przypadkach na slajdzie mogą być napisy?
– tytuł prezentacji oraz imię i nazwisko autora na slajdzie tytułowym
– nowe słowa, nazwy, nazwiska i daty
– krótkie cytaty związane z omawianym tematem, zwłaszcza gdy słuchacze mają je zapamiętać (np. „Zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną” w prezentacji o Kazimierzu Wielkim)
– pojedyncze odesłania do dalszych informacji (np. adres strony internetowej www.lekcjehistorii.pl lub tytuł książki, którą polecasz); jeśli jest ich więcej to lepiej rozdać kartkę z tytułami, bo ze slajdu i tak nikt ich nie zapamięta.

6. Zacznij od ciekawostki
Zanim rozwiniesz temat, zainteresuj słuchaczy. Znajdź dokończenie zdania „Mało kto wie, że…” związane z tematem Twojej prezentacji.

7. Zakończ podsumowaniem
Nie powtarzaj całej prezentacji, ale streść ją 3-4 zdaniami. Wyobraź sobie, że układasz notatkę z prezentacji do zapisania w zeszycie. Co w Twojej prezentacji było najważniejsze? Co słuchacze powinni koniecznie zapamiętać?

Nigdy – nigdy! – nie pisz na ostatnim slajdzie „Dziękuję za uwagę” albo czegoś w tym rodzaju! To kolejny częsty błąd. „Dziękuję” możesz powiedzieć, bo to jest grzeczne, ale przecież innych zwrotów grzecznościowych nie pokazujesz na tabliczce, tylko mówisz, prawda? Jeśli nie masz lepszego pomysłu, na końcu prezentacji po prostu powtórz slajd tytułowy.

8. Przećwicz prezentację na głos.
W myślach „mówisz” szybciej, niż na głos, więc sprawdź w domu, ile naprawdę będzie trwać Twoja prezentacja. Czy mieści się to w czasie wyznaczonym przez nauczyciela?

Zwróć też uwagę na nowe słowa, obce zwroty i nazwiska. Upewnij się, że czytasz je prawidłowo i że potrafisz to zrobić również na głos. „Nabuchodonozor” czy „Ulrich von Jungingen” to ciekawe ćwiczenie dykcyjne!

9. Zabierz prezentację ze sobą.
Przynieś na lekcję pendrive z nagraną całą prezentacją (łącznie z filmami, jeśli chcesz je pokazać). Nie licz na możliwość skorzystania z YouTube, ani ze swojej skrzynki pocztowej.

10. Opowiadaj, nie czytaj.
Weź notatki, ale mów z głowy. Po to były ćwiczenia w punkcie 8! Nawet, jeśli gdzieś się zająkniesz, to i tak wyjdzie to o wiele lepiej, niż czytanie. Po prostu opowiedz, czego ciekawego dowiedziałeś się przygotowując prezentację.

(Jeśli jesteś zainteresowany tym tematem, polecam moje książki: „Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce” oraz „Mistrzowskie prezentacje. Slajdowy poradnik mówcy doskonałego” wydane przez wydawnictwo Helion – www.onepress.pl).